DE STEMVORK BEPAALT

Klankkasten en stemvork moeten dezelfde resonantiefrequentie hebben. Alleen dan wordt het geluid zuiver versterkt. De frequentie of toon van de stemvork bepaald de afmetingen van de klankkast. Uniek aan een stemvork is de zuiverheid en constantheid van de toon. Gemaakt van aluminium of RVS is de stemvork ongevoelig voor vocht en nauwelijks gevoelig voor temperatuur schommelingen. Dit in tegenstelling tot veel andere instrumenten die makkelijk ontstemd kunnen raken. De stemvork is ook ontworpen om andere instrumenten mee te stemmen.

Een tweede opvallende eigenschap van een goede stemvork is de afwezigheid van boven- en ondertonen.  Zichtbaar gemaakt zie je een zuivere sinus golfvorm. Andere instrumenten hebben vaak veel boven en ondertonen. Deze boven en ondertonen geven de karakteristieke klankkleur waaraan een instrument te herkennen is.

Om de zuiverheid van het originele geluid te behouden, moet de klankkast specifieke eigenschappen hebben. Vooral de lengte, breedte en hoogte zijn bepalend. Ook het juiste materiaal, houtsoort en constructie dragen bij aan een goede onvervormde weergave.

Kwaliteit van de stemvork is ook belangrijk. Met RVS is mijn ervaring beter dan met aluminium. Zwaardere stemvorken geven meer volume dan de lichtere uitvoeringen, zeker bij tonen lager dan 500 Hz. Ik betrek de stemvorken bij de Duitse leverancier Arno Barthelmes & Co. GmbH en dan hun zwaarste RVS uitvoering. 

Stemvork en klankkast moeten goed aan elkaar aansluiten. Zo wordt het geluid mooi naar kast geleid.

Voor een betrouwbare en duurzame bevestiging van stemvork op de kast wordt er standaard een schroefdraad op de stemvork gemaakt en deze vastgezet met vleugelmoer of kartelmoer. Als een schroefdraad ongewenst is, kan een klemverbinding gemaakt worden. Deze heeft ook een goede klankoverdracht maar is 6 euro duurder.

Als je meer wil weten over  de werking, toepassing en geschiedenis van stemvorken, dan is de volgende video aan aanrader.

 
This video focuses the science behind and uses for tuning forks, including demonstrations of tuning forks on resonators, the Grand Tonometer, a medical tuning fork, and a beats apparatus.